Bu konu hakkında merak edip araştırmalar yapmışlar. Bu araştırma sonucunda ise 4 ana madde elde etmişler.
- İçerik Motivasyonu. (Ne iş yaptığım)
- Sosyal Motivasyon. Kimlerle birlikte çalışıyorsun, nasıl bir ortam?
- Gelişim Motivasyonu. Yaptığın iş seni geliştiriyor mu?
- Finansal Motivasyon. Ne kazanıyorum?
Bu maddelere ben de bir madde ekliyorum. Bence 4 madde arasında olması gereken diğer bir madde:
- Kimlik Motivasyonu. Yaptığın iş sana nasıl bir anlam katıyor?
Şimdi bu 5 maddeyi de açıklayalım ve bakalım iş hayatı bizlere neler verebilir.
İçerik motivasyonu ne iş yaptığınız ve o işin sizi mutlu etmesi. “Ben bu işi yapıyorum ve bu işten çok memnunum.” diyebilmektir. Öğretmenlik yapıyorum, çocuklarla bir arada olmak beni çok mutlu ediyor. Kısacası hobinizi işe dönüştürmek. Hobisini işe dönüştürmüş bir örnek verirsek Candan Erçetin diyor ki; “Ben şarkı söylüyorum. Bana para veriyorlar.” Böyle bir işiniz varsa çok şanslı bir insansınız. Kendinizi tanırsanız, böyle bir işi bulmanız kolaylaşır. Bunu unutmayın. Türkiye’de kaç insan bunu diyebiliyordur? Ya da Türkiye’de kaç insan işinden nefret ediyordur? Peki, İşinizden nefret ederek yaşanır mı? Ömrümüz geçiyor, zaman geçiyor ve boşa akıyor. O yüzden işinizi sevmeniz ve o işin sizi mutlu etmesi önemlidir.
Birlikte çalıştığınız insanlar önemlidir. Bazı insanların içerik motivasyonu yokken, yani işlerini sevmezken birlikle çalıştığı insanları, arkadaşlarını sevebilir. Çalıştığı ortamı sevebilir ve bunu için işine devam edebilir. Bunun tam tersi de mümkündür. İşini sevip, ortamı ve çalıştığı insanları sevmeyebilir. Bu durumda işini bırakmaya kadar gidebilir.
Değişmek ve gelişmek her insan için önemlidir. Sürekli olarak aynı işi yaptığınızı düşünün ama bu iş 5 sene sonra ortadan kalkabilir. Dünya dönüyor ve gelişiyor. Bu durumda sizin de kendiniz geliştirmeniz ve bu riskleri göze almanız gerekir. Kendi hayatımdan örnek verirsem, Türk Telekom’da çalışırken Whatsapp uygulaması çıktı. Whatsapp ile birlikte bizim SMS gelirlerimiz bir anda ciddi miktarda düşüş yaşadı. O yüzden gelişim motivasyonu sizin en çok önem vermeniz gereken şeylerden biri.
Para, şöyle bir soru soralım. Para bir sebep midir sonuç mudur? Yani çok para kazandığınız için mi çok çalışırsınız? Çok çalıştığınız için mi çok para kazanırsınız? Para bir sonuçtur. Araştırmalarda para hiçbir zaman insanlar için en büyük motivasyon olarak çıkmıyor. Para elbette önemli ama insanı motive etmesi diğer unsurla oranla daha düşük. Sizlerin paradan önce ne iş yaptığınızı, kimlerle birlikte olduğunuzu ve gelişimizi düşünmeniz gerekir. İlk seneler az kazanıp sonraki yıllar sorumluluk alarak, gelişerek daha fazlasını kazanabilirsiniz. O yüzden para konusuna stratejik bakmanız gerekir.
5. Faktör kimlik motivasyonu, Nasıl bir işin parçasıyım? Çalıştığım firmada ben ne yapıyorum, nasıl bir anlam kazanıyorum ve başarım ne? Bir Sivil Toplum Kuruluşunda çalıştığın zaman edindiğin anlam duygusu her şeyden kıymetli olabilir. Yaptığın iş, çalıştığın şirketin hizmet ettiği şeyler senin değerlerine uygun mu? Bu 5 faktörün insanın yaşadığı döneme göre farklılık gösterebilir. Yani önem sırası her insan için farklıdır. Her insanın bunu önceliklendirme sistemi farklı olabilir. Hepsini düşünmek zorundasınız ve bunları düşünerek hareket etmelisiniz.