izulogo

T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Yönergesi

 İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ YÖNERGESİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Başlangıç Hükümleri

Amaç

MADDE 1– (1) Bu Yönerge; İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi’nde yürütülen bilimsel araştırma proje tekliflerinin değerlendirilmesi, kabulü, desteklenmesi, bunlara ilişkin hizmetlerin yürütülmesi, izlenmesi, sonuçlarının değerlendirilmesi, kamuoyuna duyurulması ve ilgili usul ve esaslar ile diğer hususları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Kapsam

MADDE 2– (1) Bu Yönerge; İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi tarafından yürütülen bilimsel araştırma projelerini kapsar.

Dayanak

MADDE 3– (1) Bu yönerge; 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu ve 26.11.2016 tarihli Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4– (1) Bu Yönergenin uygulanmasında;

  1. Araştırmacı: Bilimsel araştırma projesinin yürütülebilmesi için proje yürütücüsü tarafından proje ekibinde yer verilen; öğretim elemanlarını, proje konusu ile ilgili üniversitenin lisans veya lisansüstü öğrencilerini veya tamamladıkları yükseköğretim eğitimi ile edindikleri uzmanlık nedeniyle proje yürütücüsü tarafından projede görev verilen kişileri,
  2. ARBİS: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından tasarlanan ve geliştirilen ortak veri tabanını,
  3. Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu (Komisyon): Kurum içi veya dışı fonlanan proje önerilerinin alınması, değerlendirilmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında üst yönetici tarafından her fakültenin öğretim üyelerinden en fazla dört yıl süre ile seçilecek ve fakülte bazında görev yapacak en az yedi en çok on bir kişiden oluşan kurulu,
  4. Bilimsel Araştırma Projesi (BAP): Tamamlandığında elde edilen sonuçları ile ilgili bilim dalına katkı yapabilecek, bilimsel içeriği ile ülkenin teknolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkı sağlayabilecek, yükseköğretim kurumu içi ve/veya dışı, ulusal ve/veya uluslararası kurum ya da kuruluşların katılımlarıyla yapılabilecek projeler ile bilim insanı yetiştirme veya araştırma altyapısı kurma ve geliştirme projelerini,
  5. Bursiyer: İlgili yıl yatırım programında yer alan araştırma alt yapısı kurma ve geliştirme projeleri dışında yürütülen bilimsel araştırma projeleri kapsamında burslu görevlendirilecek tezli yüksek lisans veya doktora programlarındaki öğrencileri,
  6. Hakem: Sunulan projelerin ve gerektiğinde proje gelişme ve sonuç raporlarının değerlendirilmesi için Komisyon kararıyla görüşlerine başvurulan ve projelerin kapsadığı alanda uzmanlığı ile tanınan bilim insanlarını,
  7. Proje Yürütücüsü: Projeyi teklif eden, hazırlanmasından ve yürütülmesinden sorumlu olan doktora, tıpta uzmanlık ya da sanatta yeterlilik eğitimini tamamlamış öğretim üyelerini,
  8. Rektör: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Rektörünü,
  9. Senato: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Senatosunu,
  10. Teknoloji Transfer Ofisi (TTO) Koordinatörlüğü: Üniversitenin bu yönerge kapsamında belirtilen proje çalışmalarının koordinasyonunun sağlandığı birimi,
  11. TTO Koordinatörü: Koordinatörlük faaliyetlerinin yükseköğretim kurumu adına yürütülmesinden sorumlu, Üst Yönetici tarafından memuriyet veya çalışma unvanına bağlı kalmaksızın, bilimsel araştırma projelerine ait faaliyetleri bu Yönergede belirtilen usule uygun şekilde gerçekleştirebilecek bilgi ve niteliklere sahip personel arasından görevlendirilen ve Üst Yöneticiye karşı sorumlu kişiyi,
  12. Üniversite: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesini,
  13. Üst Yönetici: Rektör tarafından, Araştırma ve Geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesi konusunda görevlendirilen Rektör Yardımcısını,
  14. YÖKSİS: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) ortak veri tabanını, ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Görev, Yetki ve Sorumluluklar

Komisyonun teşkili ve görevleri

MADDE 5– (1) Bu Yönergede belirtilen görevlerin yürütülmesi için Rektör veya görevlendireceği bir Rektör yardımcısı başkanlığında Rektör tarafından görevlendirilen, en az yedi en çok on bir öğretim üyesinden oluşan bir komisyon kurulur. Komisyon üyeleri, Üniversitede mevcut bilim dalları arasında denge gözetilmek suretiyle üç yıl için görevlendirilir. Süresi biten üye aynı usulle yeniden görevlendirilebilir.

(2) Komisyon üyeleri; görev, yetki ve sorumluluklarını yerine getirmediklerinin tespit edilmesi halinde, Rektör tarafından görev süreleri dolmadan görevden alınabilirler.

(3) Komisyonun görev, yetki ve sorumlulukları şu şekildedir: 

  1. Proje başvuru takvimini hazırlar.
  2. Projelerle ilgili kullanılacak formları hazırlar.
  3. Projeler için sağlanacak destek üst sınırlarını belirler.
  4. Proje başvurularının gerçekleştirilmesi, değerlendirilmesi, projenin yürütülmesi, izlenmesi ve sonuçlandırılması ile ilgili uygulama usul ve esaslarını belirler.
  5. Üniversite tarafından desteklenen bilimsel araştırma projelerinin başvurularını değerlendirecek hakemleri belirler.
  6. Hakem değerlendirmeleri sonucunda desteklenecek projeleri belirler.
  7. Yürütülmekte olan projelerin yürütücüleri tarafından hazırlanan ara raporları değerlendirir.
  8. Tamamlanmış projelerin sonuç raporlarını değerlendirerek karara bağlar.
  9. Bütçe kalemleri arasındaki fasıl aktarım taleplerini projenin bütçe kalemlerini inceler ve karara bağlar.
  10. Üniversite tarafından desteklenen bilimsel araştırma projeleri ile ilgili ek süre, ek bütçe ve diğer tüm talepleri değerlendirerek Rektörlüğün onayına sunar.

TTO Koordinatörünün görev ve yetkileri

MADDE 6– (1)   TTO Koordinatörünün görev ve yetkileri şunlardır:

  1. Komisyon toplantı tarihlerini belirler ve toplantı gündemini hazırlar.
  2. Tüm proje faaliyetlerini kurul kararları doğrultusunda düzenleyerek ilgili birimlere bildirir.
  3. Projeler ile ilgili idari ve mali işlemlerin yapılmasını ve eşgüdümünü sağlar.
  4. Proje başvurularının Komisyon tarafından değerlendirmesi öncesinde hakemlere gönderilmesini organize eder.
  5. Proje Yürütücüleri, hakemler ve başvurulan kurumlar arasındaki iletişim ve yazışmaları koordine eder.
  6. Proje gelişmeleri, bütçe kullanımları gibi etkinlikleri içeren çalışma raporlarını hazırlayarak Rektör veya Rektör tarafından görevlendirilen Rektör Yardımcısına sunar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Proje Çeşitleri

Proje tipleri

MADDE 7– (1) Komisyon tarafından desteklenmesine karar verilen proje türleri aşağıda verilmiştir. Komisyon, belirtilen bu projelerin kapsamında değişiklik yapabilir, gerekli gördüklerini uygulamadan kaldırabilir ve yeni proje türleri oluşturabilir.

  1. A tipi proje: Üniversite öğretim elemanları ile lisans/lisansüstü öğrencilerin veya alanında uzman personelin bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetlerini içeren Üniversite tarafından desteklenen öz kaynaklı projelerdir. (İZÜ BAP-100, İZÜ BAP-200, İZÜ BAP-300, İZÜ BAP-400, İZÜ BAP-500)
  2. B tipi proje: Üniversite araştırmacılarının 2547 sayılı Kanununun 58 inci Maddesinin (k) bendinde belirtilen kapsamındaki Üniversite – Sanayi/Kamu/Özel Sektör İş birliği kapsamında yapılan araştırma projeleridir.
  3. C tipi proje: TÜBİTAK, Kalkınma Ajansları, Bakanlıklar vb. ulusal kurumlar tarafından desteklenen araştırma ve geliştirme projeleridir.
  4. D tipi proje: Kısmen veya tümüyle uluslararası kuruluşlar tarafından desteklenen, uluslararası iş birliği veya Avrupa Birliği destek programları kapsamında yürütülen HORIZON, ERASMUS, COSME vb. uluslararası projelerdir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Proje Başvuruları, Değerlendirmeleri ve Yönetim Süreçleri

Projelerin niteliği ve başvuru süreçleri

MADDE 8– (1) A tipi proje çeşitlerine ait başvurular aşağıdaki şekilde yapılır.

  1. İZÜ BAP-100 Destek Programının nitelik ve başvuru süreci şu şekildedir:

1) Üniversitenin lisans düzeyindeki örgün eğitim-öğretim programlarına kayıtlı başarılı öğrencilerinin, araştırma yapmaya teşvik edilmesi ve Ar-Ge kültürünün oluşturulması amacıyla oluşturulan araştırma projeleridir.

2) Yürütücülüğünü Üniversite öğretim üyelerinin üstlendiği bu projelerde yalnızca Komisyon tarafından belirlenerek duyurulan koşulları sağlayan lisans öğrencileri araştırmacı olarak görev alabilir. Proje süresi en fazla beş aydır.

3) Kabul edilen projeler imza sürecinin taraflarca tamamlanması ile başlatılır.

4) İZÜ BAP-100 projeleri BAP komisyonu önerisiyle projeler birleştirilip genişletilebilir.

5) İZÜ BAP-100 projelerinde bursiyer görevlendirmesi yapılamaz.

  1. İZÜ BAP-200 Destek Programının nitelik ve başvuru süreci şu şekildedir:

     

    1. Üniversitede ders dönemini tamamlamış ve tez konusunu belirlemiş bir yüksek lisans öğrencisine danışmanlık yapan öğretim üyesinin, ilgili tez öğrencisinin tezine destek sağlaması kaydı ile başvuru yapabileceği bir programdır.
    2. Başvuru süreci ve ilerleyişi İZÜ BAP-400 projesi ile aynıdır.
    3. Danışman öğretim üyesi halihazırda yürütücüsü olduğu İZÜ BAP-400 veya İZÜ BAP-300 projesi devam ederken ikinci bir proje olarak bu programa başvuru yapabilir.
    4. Proje yürütücüsü olan danışman öğretim üyesi aynı anda en fazla üç adet İZÜ BAP-200 destek programından faydalanabilir.
    5. İZÜ BAP-200 projesinde sadece ilgili tezi yapmakta olan Üniversite yüksek lisans öğrencisi bursiyer olabilir.
    6. Projenin ilgili olduğu tezin sahibi olan Üniversite yüksek lisans öğrencisinin bursiyer olma şartlarını sağlamadığı durumlarda ilgili öğrenci projede sadece araştırmacı olarak yer alabilir.
  2. İZÜ BAP-300 Destek Programının nitelik ve başvuru süreci şu şekildedir:

     

    • 1)Üniversitede doktora yeterlik sınavını başarıyla geçmiş ve doktora tez konusunu belirlemiş bir doktora öğrencisine danışmanlık yapan öğretim üyesinin, ilgili tez öğrencisinin tezine destek sağlaması kaydı ile başvuru yapabileceği bir programdır.
    • 2)Başvuru süreci ve ilerleyişi İZÜ BAP-400 projesi ile aynıdır.
    • 3)Danışman öğretim üyesi halihazırda yürütücüsü olduğu İZÜ BAP-400 veya İZÜ BAP-200 projesi devam ederken ikinci bir proje olarak bu programa başvuru yapabilir.
    • 4)Proje yürütücü olan danışman öğretim üyesi aynı anda en fazla üç adet İZÜ BAP-300 destek programından faydalanabilir.
    • 5)İZÜ BAP-300 projelerinde sadece ilgili tezi yapmakta olan Üniversite doktora öğrencisi bursiyer olabilir.
    • 6)Projenin ilgili olduğu tezin sahibi olan Üniversite doktora öğrencisinin bursiyer olma şartlarını sağlamadığı durumlarda ilgili öğrenci projede sadece araştırmacı olarak yer alabilir.
  3. İZÜ BAP-400 Destek Programının nitelik ve başvuru süreci şu şekildedir:

     

    • 1)Üniversite öğretim üyelerinin yürütücü olarak başvurabileceği projelerdir.
    • 2)Proje başvuru ve değerlendirme takvimi Komisyon tarafından belirlenerek ilan edilir.
    • 3)Proje başvuruları projenin gerekçesi, yöntem, özgün değer, yaygın etki/katma değer, çalışma takvimi ve bütçe dökümünün ayrıntılı olarak yer aldığı ilgili çağrıda yayınlanan Başvuru Formu ile yapılır.
    • 4)Proje yürütücüsü proje önerisini değerlendirilmek üzere Komisyona iletir.
    • 5)TTO Koordinatörünün görüşü alınarak belirlenen hakemlerin ön değerlendirme yaptığı projeler, Komisyon tarafından değerlendirilerek başvuru sonuçları nihai karara bağlanır.
    • 6)Kabul edilen projeler, imza sürecinin taraflarca tamamlanması ile başlatılır.
    • 7)A tipi araştırma projeleri ek süreler dâhil en çok 24 ay içerisinde tamamlanır.
    • 8)BAP projelerinden sonra proje yürütücülerinden bilimsel yayın veya TÜBİTAK, İSTKA gibi ulusal düzeyde bir proje yazması beklenir.
    • 9)İZÜ BAP-400 projesi yürütücüsünün proje bitiş tarihi itibarıyla en geç iki yıl içerisinde Ulusal bir proje başvurusu yapıp, en az ilk düzeltme (review) aşamasını başarıyla tamamlaması veya Q1, Q2 indeksindeki dergilerin herhangi birisinde yayın yapması gerekmektedir. Proje başvurusu veya yayın kabulü gerekliliği yerine getiremeyen yürütücüler belirtilen şartı sağlayana kadar herhangi bir BAP başvurusu yapamazlar.
    • 10)İZÜ BAP-400 Destek Programından aktif olarak yararlanmakta olan proje yürütücüsü aynı anda başka bir İZÜ BAP-400 başvurusu yapamaz.
    • 11)İZÜ BAP-400 projelerinde bursiyer olarak sadece bursiyerlik şartlarını sağlayan, ilgili proje alanında öğrenim gören ve proje alanında katkı sağlayabilecek bilgiye sahip lisansüstü öğrencileri görev alabilirler.

       

  4. İZÜ BAP-500 Destek Programının nitelik ve başvuru süreci şu şekildedir:

     

    • 1)Başarı ile tamamlanmış en az bir tane ulusal veya uluslararası projelerde yürütücülük yapmış olan Doktor ve üzerindeki unvana sahip Üniversite Öğretim Üyelerinin yürütücü olarak başvurabileceği projelerdir.
    • 2)Üniversitenin bilimsel araştırma kapasitesinin geliştirilmesi, araştırma potansiyelinin ve akademik anlamda uluslararası üniversiteler sıralamasındaki konumunun yükseltilmesi için desteklenen projeler katkı sağlayacak özel nitelikli projelerin desteklenmesine yönelik açılan proje destek programı kapsamında desteklenen projelerin ülkemizin kalkınma planları göz önüne alınarak katma değerli ürün, iş modeli veya teknoloji geliştirmeye yönelik olması beklenmektedir.
    • 3)İlgili proje başvuruları BAP Komisyonu tarafından değerlendirilerek Üniversite yönetim kuruluna sunulur.
    • 4)İZU BAP-500 projelerinde bursiyer olarak sadece bursiyerlik şartlarını sağlayan, ilgili proje alanında öğrenim gören ve proje alanında katkı sağlayabilecek bilgiye sahip Üniversite lisansüstü öğrencileri görev alabilirler.

(2) B Tipi Projelere (Üniversite – Sanayi/Kamu/Özel Sektör İş birliği Araştırma Projeleri) ilişkin başvuru esas ve usulleri aşağıdaki şekildedir.

  1. Üniversite-sanayi iş birliğinin desteklenmesine yönelik projeler, TTO Koordinatörlüğü tarafından değerlendirilerek Üniversite Yönetim Kurulunun onayına sunulmak üzere Rektörlüğe arz edilir. Bu tür projelerde, en az bir kamu ve/veya bir sanayi/özel sektör kurum/kuruluşunun projede yer alması gerekmektedir. İş birliği yapılan kamu ve/veya sanayi/özel sektör kurum/kuruluşlarının proje bütçesine katkıda bulunması ve/veya insan kaynağı desteği sağlaması ve/veya Üniversitede bulunmayan araştırma altyapılarını proje kapsamında kullandırması gibi ayni veya nakdi katkı sağlaması gerekmektedir. Bu tür projelerde katma değeri yüksek ürün ve/veya sınai hak elde etme potansiyeli yüksek olan projeler desteklenir. Proje yürütücüsü veya projede araştırmacı olarak görev alan Üniversite mensuplarının ortağı veya sahibi olduğu özel sektör kuruluşları ile yapılacak projeler için bu kapsamda destek sağlanmaz.
  2. Akademik Danışmanlık projeleri sadece Projeler Koordinatörlüğü/TTO Koordinatörlüğü aracılığıyla ilgili başvuru belgelerinin hazırlanması sonrasında onaylanan projeleri kapsar.
  3. Akademik Danışmanlık projelerinde başvuru süreçlerinin Üniversitenin bilgisi dahilinde yürütülmesi gereklidir. Rektörlük tarafından ilgili formların onaylanması durumunda Akademik Danışmanlık süreci başlatılır.
  4. Ar-Ge/Ür-Ge’ye dayalı bilimsel araştırma projelerinde Yürütücü/Araştırmacı/Danışman olmak üzere yapılan başvurular Komisyon tarafından belirlenen hakemlerin değerlendirmelerine göre sonuçlandırılır.
  5. Akademik Danışmanlık projeleri için belirlenen ücretlendirme teklifi proje bütçesinin en az % 20 oranında Kurum Hissesi içermek zorundadır. Taslak sözleşme yapılan teklif sonucumda Kurum hissesi Rektörlük tarafından karara bağlanır.

(3) C ve D Tipi Proje başvuruları aşağıdaki şekilde yapılır.

  1. Proje yürütücüsü; proje önerisini TTO Koordinatörlüğü’ne iletir. Proje önerileri, TTO Koordinatörlüğü tarafından değerlendirilir ve revize önerileri eklenerek TTO Koordinatörü tarafından paraflanır ve Rektörlük onayına sunulur.
  2. Proje dosyası ilgili kuruluşa (TÜBİTAK ARDEB, TÜBİTAK BİDEB, ISTKA, Bakanlıklar, Kalkınma Ajansları, HORIZON, ERASMUS, COSME, Uluslararası İkili İş Birliği vb.) gönderilir. Proje kotası bulunan destekleyici kurum çağrılarında ise proje önerileri arasında TTO Koordinatörünün gerekli görmesi halinde Komisyon değerlendirmesi istenir. Komisyon tarafından değerlendirilerek sıralanan projeler kota dâhilinde ilgili kuruma sunulur. Bu projelerin yürütülmesinde ilgili kurum uygulama esasları takip edilir.
  3. C ve D tipi projelerde ilgili proje kurumunun belirlediği üst sınırda kurum hissesinin ayrılması gerekmektedir.

Projelerin Değerlendirilmesi

MADDE 9– (1) A Tipi projeler yer alan İZÜ BAP-100 başvuruları Komisyon tarafından değerlendirilir.

(2) İZÜ BAP-200 ve İZÜ BAP-300 projeleri Komisyon tarafından belirlenen Üniversite içinden 1 hakem tarafından değerlendirilir.

(3) İZÜ BAP-400 ve İZÜ BAP-500 programlarının başvurularının değerlendirilmesi için 2 adet hakem Komisyon tarafından belirlenir. Belirlenen hakemler Üniversite içinden ya da dışından olabilir. Üniversite içinden hakem bulunamadığında Komisyon kararıyla her iki hakem de Üniversite dışından atanabilir.

(4) Hakemler hakemlik yapmayı kabul ettikten sonra Gizlilik Taahhütnamesinin onaylı halini TTO Koordinatörlüğüne imzalı bir şekilde iletirler.

(5) Hakemlere verilen değerlendirme süresi en fazla 15 gündür.

(6) İZÜ BAP-200 ve İZÜ BAP-300 projeleri için değerlendirme sürecini tamamlayan hakemlere net asgari ücretin %30’ü, İZÜ BAP-400 ve İZÜ BAP-500 projeleri için değerlendirme sürecini tamamlayan hakemlere net asgari ücretin %5’i kadar ödeme yapılır.

(7) Proje değerlendirmeleri esnasında intihal içerdiği tespit edilen başvuru sahipleri 3 yıl boyunca herhangi bir BAP başvurusu yapamaz.

(8) Proje yürütücüleri başvuru esnasında bir sonraki dönemin içinde ücretli/ücretsiz izinli olacak ise, belirli bir sürede araştırma veya seyahat izni veya başka bir durum sebebiyle kurumda bulunmayacaksa bunu bildirmek zorundadır. Bu durum belirtilmediği takdirde, süreç BAP Komisyonu tarafından incelenir ve projenin akıbeti konusunda karar verilir. Proje değerlendirmesi tüm bu durumlar göz önüne alınarak yapılır.

Başvuru Takvimi

MADDE 10– (1) A tipi projelere başvuru takvimi, TTO Koordinatörü önerisi ile Komisyon tarafından belirlenir.

  1. Özel çağrılı başvurular yıl içinde Komisyon tarafından ayrıca değerlendirilir.

Proje Başvuru ve Yönetim Sürecine İlişkin Diğer Hususlar

Madde 11– (1) Komisyon, başvuru yapılan proje değerlendirmeleri esnasında gerekli gördüğü takdirde Proje Yürütücüsünü sözlü sunuma çağırabilir.

(2) A tipi projelerde Proje Başvuru Dokümanlarında eksiklik bulunan ve proje başvurusu hazırlama formatına uygun hazırlanmayan ve/veya bilgi eksikliği olan projeler değerlendirmeye alınmaz.

(3) Etik uygunluk kararı gereken tüm projeler için, proje yürütücüsü Üniversite Etik Kurul veya kurum dışı yetkili etik kurulların onay sürecini takip eder ve etik kuruldan alınan kararı, ilgili proje başvurusuyla beraber başvuru takvimi içerisinde TTO Koordinatörlüğü’ne iletir.

(4) A tipi proje başvuruları ve sonuç raporlarına proje ekibinin güncel ARBİS ve YÖKSİS özgeçmişleri eklenir. Bu doğrultuda Proje başvurusu yapan kişilerin YÖKSİS ve ARBİS bilgileri güncel olmalıdır.

(5) A tipi İZÜ BAP-100, İZÜ BAP-200, İZÜ BAP-300 projelerinde hizmet alımı yapılmaması esastır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Mali Hükümler

Satın alma ve mali işler

MADDE 12– (1) TTO Koordinatörlüğü kendi ihtiyacı ve/veya yapılacak projelere ilişkin her türlü satın almayı, Üniversitenin tabi olduğu satın alma ve ihale mevzuatı hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilmek üzere İdari İşler Daire Başkanlığı’na gönderir.

(2) Diğer kurum ve kuruluşlar tarafından finanse edilen projelerle ilgili harcamalar ilgili kurum ve kuruluşun yayınladığı satın alma süreç ve talimatları öncelikli olmak üzere, Üniversitenin tabi olduğu satın alma ve ihale mevzuatı hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilir.

(3) Proje yönetim sürecinde Üniversite formları kullanılır.

(4) Mali işlemler, Üniversitenin Mali İşler Daire Başkanlığı tarafından yürütülür.

(5) A tipi projeler, Komisyon tarafından uygun görüldüğü takdirde proje başına İZÜ BAP-400 için en fazla güncel net asgari ücret miktarının 10 katı (10*Asgari ücret (net)TL), İZÜ BAP-300 için en fazla güncel net asgari ücret miktarının 8 katı (8*Asgari ücret (net)TL), İZÜ BAP-200 için en fazla güncel net asgari ücret miktarının 6 katı (6*Asgari ücret (net)TL), İZÜ BAP-100 için en fazla 2 güncel net asgari ücret miktarı ile, TL olmak üzere, akademik/ekonomik ve ulusal kazanımlar dikkate alınarak desteklenir.

(6) B (akademik danışmanlık projeleri hariç), C ve D Tipi projelerde (TÜBİTAK HORIZON, Uluslararası İkili İş birliği Projeleri vb.); proje yürütücüsüne, Rektörlük onayıyla üniversite tarafından proje için ödenen PTİ ücreti düşüldükten sonra kalan kısım üzerinden hesaplanarak proje teşvik ödülü, yeni projeleri teşvik amacıyla net olarak ödenir. Teşvik miktarı toplam proje bütçesinin %2’si oranında olup proje yürütücüsüne ödenir.

(7) B tipi projelerde 2547 sayılı Kanunun 58 inci Maddesinin (k) bendine göre ödeme yapılır.

(8) A tipi proje ödenekleri, belgelendirmek şartıyla; yurt içi ve yurt dışı yolluk, hizmet, tüketim malları ve malzeme, demirbaş, büro makineleri alımları ve bunlara ilişkin diğer giderler için kullanılır. Belirtilen ödeneklerdeki kullanım taleplerinin bütçe türüne ve etik olarak uygunluğuna Komisyon tarafından karar verilir.

(9) C ve D tipi projeler için projeye özel muhasebe yardımcı hesabı açılır.

(10) Sözleşmesi imzalanan A tipi projelerde bütçe artırım talepleri üst limiti, sözleşmede bulunan her bir bütçe kalemi için ilgili bütçenin %20’sinden daha fazla olamaz. Ek bütçe taleplerinin sözleşmede belirtilen proje bitiş tarihinden en geç 45 gün önceye kadar yapılması gerekir. Talepler BAP Komisyonunun uygunluk kararı ve Üniversite Yönetim Kurulu onayıyla kabul edilir.

(11) Projeler kapsamında satın alınan makine ve teçhizatlar Üniversitenin demirbaş kaydına işlenir. İlgili proje yürütücüsüne Saymanlık Birimi tarafından zimmetlenir. Proje bitiminde ilgili makine ve teçhizatlar proje yürütücüsü tarafından Üniversitenin Saymanlık Birimine teslim edilir.

(12) Tüm projeler için alınan mal ve hizmet alımı işlemleri ile demirbaş kayıtları, proje kapanışı sonrası TTO Koordinatörlüğü tarafından denetlenir.

(13) Projeler için ancak her bir bütçe kaleminin %50’sine kadarlık kısmı avans olarak talep edilebilir. Farklı kurumlarca yürütülen projeler için bu oranın daha düşük belirlendiği durumlarda ilgili kurumun kuralları takip edilecektir.

(14) Avans talepleri, miktarı, gerekçeleri ve harcama maliyetlerini içeren bir tablo eklenerek elektronik belge yönetim sistemi (UBYS) üzerinden TTO Koordinatörlüğüne yapılır.

(15) Komisyon avans taleplerini değerlendirerek sonuca bağlar.

(16) Her bir kalem için alınan avanslar, ilgili miktarın hesaba yatırılmasından itibaren 2 ay içerisinde faturaları da beyan edilerek ilgili formun doldurulması ile UBYS üzerinden imzalı bir şekilde TTO Koordinatörlüğüne iletilir.

(17) Koordinatörlük tarafından uygun görülen harcamalar ile avans kapatılır. Uygun görülmeyen harcamalar için proje yürütücüsünden Üniversiteye iadesi talep edilir.

(18) 2 ay içerisinde kapatılmayan avansların ait olduğu proje için avans kapatılana kadar herhangi bir satın alma ve harcama talebi yapılamaz.

ALTINCI BÖLÜM

Projelerin Yürütülmesi, Raporlanması, Sonuçlanması ve Uygulama Esasları

Projelerin Yürütülmesi

MADDE 13– (1Desteklenmesine karar verilen projeler için düzenlenen sözleşmeler proje yürütücüsü tarafından imzalanır.

(2) Projelerin başlangıç tarihi, sözleşmenin taraflarca imzalandığı tarih olarak kabul edilir. Proje yürütücüsü sözleşme hükümlerine uymakla yükümlüdür.

(3) Projesi kabul edilen yürütücülerin, proje türüne bağlı olarak duyurulan ilgili belgeleri TTO Koordinatörlüğüne teslim etmeleri zorunludur. İlgili ve zorunlu evrakları teslim edilmeyen projeler için herhangi bir harcama işlemi talep edilemez ve gerçekleştirilmez.

(4) Projelerin onay tarihinden sonra, geçerli bir mazereti olmaksızın en geç iki ay içerisinde proje sözleşmesi imzalanmayan veya Komisyon tarafından kabul edilen geçerli bir mazereti olmaksızın altı ay içerisinde çalışmaları başlatılmayan projeler iptal edilir.

(5) Proje yürütücüsü projeyi bilimsel, teknik, idari, hukuki ve mali yönlerden, bu Yönerge ve ilgili diğer mevzuata uygun bir şekilde yürütmekten sorumludur. Yürütücü ve diğer proje görevlileri proje ödeneğinin proje amaçlarına uygun, etkin ve verimli kullanılmamasından doğacak her türlü zararı kusuru ölçüsünde gidermekle yükümlüdür. Proje yükümlülüklerini yerine getirmeyen yürütücüler 3 yıl proje başvurusunda bulunamaz.

(6) Projelerin Komisyon tarafından onaylanan çalışma takvimine ve bütçe planına uygun olarak yürütülmesi esastır. Proje ana faaliyetlerini ve çıktılarını doğrudan etkileyecek değişikliklerin yapılmaması beklenir.

(7) Kabul edilen projelerin parasal hareketleri fon veren kurum sözleşmesinde aksine hüküm bulunmaması durumunda Üniversitenin projeye özel hesaplarında takip edilir. Hesabın açılması ve hesap hareketleri TTO Koordinatörünün talebi üzerine Mali İşler Daire Başkanlığı sorumluluğunda gerçekleştirilir.

 

Raporlama ve ara raporlar

MADDE 14– (1) A tipi projelerde proje süresi altı aydan fazla olan projelerin yürütücüleri proje kapsamında yapılan çalışmaları ve gelişmeleri içeren ara raporları her altı ayda bir hazırlayarak TTO Koordinatörlüğüne sunarlar. İZÜ BAP-500 projesi için bu ara raporlar Koordinatörlük aracılığıyla Rektörlük makamına sunulur.

(2) Ara raporlar TTO Koordinatörlüğünün sevkiyle BAP Komisyonu tarafından değerlendirilir.  Proje bütçesi ile ilgili harcamaların devam edebilmesi için Komisyonun ara raporlarla ilgili olumlu görüş vermesi gerekmektedir.

Projelerin sonuçlandırılması

MADDE 15 – (1) A tipi projelerde görev alan proje yürütücüleri proje kapsamında yapılan çalışmaları ve gelişmeleri içeren Sonuç Raporunu sözleşmede belirtilen proje bitiş tarihini izleyen 2 ay içerisinde TTO Koordinatörlüğü’ne sunar. Koordinatörlük sonuç raporlarını gerek gördüğü takdirde hakem görüşüne değerlendirmeye gönderir. İlgili raporlar TTO Koordinatörlüğü tarafından Komisyona sunulur. İlgili raporların proje yürütücüleri tarafından belirlenen tarihlerde geçerli bir mazeret olmaksızın sunulmaması halinde, proje yürütücüsünün sonraki ilk iki çağrıya başvuruları dikkate alınmaz. İlgili raporların proje hiç yürütülemediği için sunulamadığı durumlarda ise, proje yürütücüsünün sonraki ilk proje başvurusunun hakem değerlendirme puanlarının ortalaması üzerinden 10 puan kesinti yapılır.

(2) A tipi projelerde, Araştırmacı/Proje yürütücüsü, BAP projesi bitiminden sonra iki yıl içerisinde projeden ulusal ve/veya uluslararası bir bilimsel makale veya kitap içerisinde bölüm niteliğinde yayın üreterek TTO Koordinatörlüğü’ne bildirmekle mükelleftir. TTO Koordinatörlüğüne BAP proje numarası verilmiş yayınların bildirilmemesi halinde, yayın yapılana dek yürütücü proje başvurusu yapamaz. Araştırmacı/Proje yürütücüsü proje kapsamında fikri sınai mülkiyete konu herhangi bir buluş/eser ortaya çıkması halinde bunu gecikmeksizin TTO Koordinatörlüğüne bildirir.

(3) B, C ve D tipi Projelerde; Proje yürütücüsü/araştırmacı, destek verilen projenin ne şekilde sonuçlandığını, rapor olarak TTO Koordinatörlüğüne sunar.

(4) Yayınlarda projeden destek alındığı mutlaka belirtilir.

Uygulama esasları

MADDE 16– (1) Özel hesapta izlenen tutarlar proje süresi ile sınırlı olmak üzere bilimsel araştırma projeleri için gerekli olan sözleşmeli olarak çalıştırılacakların harcamaları, yolluk ve hizmet alımları, tüketim malları ve malzeme alımları, makine ve teçhizat alımları ile bilimsel araştırma projeleri için gerekli diğer giderleri, yılı yatırım programında yer alan araştırma alt yapısı kurma ve geliştirme projeleri dışındaki projeler kapsamında görevlendirilecek tezli yüksek lisans ve doktora programlarındaki öğrencilere verilecek burslar ile 2547 sayılı Kanunun ek 34’üncü maddesi kapsamında doktora sonrası araştırmacı olarak istihdam edilecek sözleşmeli personelin harcamalarını karşılamak üzere kullanılır.

(2) Onaylanan proje başvuru formlarında personel çalıştırılması öngörülmediği sürece, bilimsel araştırma projelerinde özel hesaptan personel çalıştırılamaz, bu amaçla herhangi bir ödeme yapılamaz.

(3) Proje kapsamında alınan makine, teçhizat ve donanımların mülkiyeti Üniversiteye aittir.

(4) Projeler kapsamında alınan makine, teçhizat ve donanımlar ihtiyaçlar halinde Üniversite araştırmacılarının kullanımına açıktır. Komisyon proje kapsamında alınan makine, teçhizat ve donanımlarla ilgili olarak, ortak alanda kullanıma sunmaya, başka projelerde kullanılmak üzere geri almaya veya gerekli göreceği diğer tasarruflarda bulunmaya yetkilidir.

(5) Projelerin değerlendirilmesi aşamasında Komisyon tarafından onaylanan bütçedeki harcama kalemleri arasında yürütücünün talebi doğrultusunda Komisyon onayıyla fasıl aktarımı gerçekleştirilebilir. Fakat bütçede bulunmayan yeni bir harcama kalemi oluşturulup aktarım yapılamaz.

(6) A tipi projeler için bursiyerlerde aşağıdaki şartlar aranır:

  1. Tezli yüksek lisans veya doktora öğrencisi olmak,
  2. Türkiye’de faaliyet gösteren bir bankada hesabı bulunmak,
  3. Etik şartları sağlıyor olmak,
  4. Proje yürütücüsü ile özdeş menfaat sahibi olmamak
  5. Aynı dönemde TÜBİTAK yurtiçi lisansüstü burs programı bursiyeri veya aynı dönemde başka bir projede bursiyer olmamak.

(7) Projelerde bursiyerlere ödenecek burs üst sınırları bursiyer kalemi için belirtilen toplam bütçesini aşmamak kaydıyla, ARDEB tarafından desteklenen projelerde TÜBİTAK tarafından belirlenen aylık üst sınırları aşamaz.

(8) Doktora Sonrası Araştırmacı bursiyerlerinin doktorasını yapmış olması, doçent ve üstü akademik unvana sahip bulunmaması ve herhangi bir kurum veya kuruluşta çalışmıyor olması gerekir.

(9) Bursiyerler her ödeme döneminde önce Bursiyer Ödeme Formu, Öğrenci Belgesi, Kimlik fotokopisi, Öğrencinin e-Devlet sayfasından ilgili ay için alacağı Müstahaklık belgesinin TTO Koordinatörlüğüne teslim etmelidir.

 (10) Bursiyerlere, belirlenen burs miktarı görev yapılan ayı takip eden ay içerisinde ilgili formların düzenlenip Mali İşler Daire Başkanlığı’na teslim edilmesi sonrasında proje bütçesinden ödenir. Bu belgelerin her ay teslim edilmesi gerekir.

 (11) İZÜ BAP-400 ve İZÜ BAP-500 programlarında en fazla iki adet bursiyer görevlendirilebilir.

(12) Bursiyerlik şartlarını sağlamadığı tespit edilen bursiyerlerin burs ödemeleri gerçekleştirilmez.

 

Projelerin iptali

MADDE 17 – (1) A tipi projelerde aşağıdaki hallerde Komisyon kararı ile projeler iptal edilir:

  1. Projenin mali desteğiyle sağlanan her türlü sarf malzeme, kitap, yazılım, demirbaş veya hizmetlerin proje amacı dışında kullanımı,
  2. Komisyon tarafından kabul edilen bir mazeret gösterilmeden, sonuç raporunun iki aydan fazla gecikmesi,
  3. Komisyon ve/veya TTO Koordinatörü tarafından projede ilerleme kaydedilmediğinin tespit edilmesi,
  4. Herhangi bir nedenle proje yürütücüsünün görevden ayrılması,
  5. Proje Sonuç Raporunun yapılan uyarı ve verilen ek süreye rağmen teslim edilmemesi, doğrudan reddedilmesi, düzeltilmemesi veya önerilen düzeltmelerin iki kez reddedilmesi,
  6. Proje öneri ve sonuç raporlarında yanlış bilgi verilmesi,
  7. Yönergenin 19’uncu maddesine aykırılık saptanması,
  8. Yürütücü veya ekibine bağlı olmayan mücbir sebeplerin ortaya çıkması neticesinde projenin sürdürülemez hale gelmesi ve sonuçlandırılamayacağının anlaşılması.

(2) Projenin iptal edilmesi durumunda ise Madde 20’de belirtilen yaptırımlar uygulanır.

(3) Kabul edilen proje bütçesinden herhangi bir harcama yapılmaması durumunda proje yürütücüsünün talebi doğrultusunda Komisyon onayı ile proje iptal edilir ve Madde 20’de belirtilen yaptırımlar uygulanmaz, Madde 15 (1)’de belirtildiği üzere proje yürütücüsünün sonraki ilk başvurusunda hakem değerlendirme puanından kesinti yapılır.

(4) İptal, proje yürütücüsünün talebi ile veya re’ sen Komisyon kararı ile yapılır.

(5) Kurum dışı fonlanan projelerin iptali veya sonlandırılmasında ilgili fon veren kurumun usul ve esasları ile sözleşme hükümleri uygulanır.

(6) Proje bitiminde Üniversite saymanlık birimine ilgili makine ve teçhizatların teslim edilmemesi durumunda, söz konusu ekipmanların satın alma bedelleri projenin yürütücüsünden talep edilir.

Mevzuata uygun davranma zorunluluğu

MADDE 18 – (1) Yürütücü, kamu kurumlarının uymak zorunda oldukları etik davranış mevzuatına, insan ve hayvanların deneysel amaçla kullanılmasının gerekli olduğu hallerde mevzuat hükümlerine, projenin yürütülmesi sırasında evrensel nitelikli bilimsel araştırma ve yayın kurallarına ve Üniversite Etik Kurulu ve Davranış İlkeleri Yönergesi ’ne uymak ve uyulmasını sağlamakla yükümlüdür.

 

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve son hükümler

Fikri ve sınai mülkiyet hakları

Madde 19 – (1) Projeden üretilen yayınlarda, yayın dilinde “Üniversite tarafından desteklenmiştir. (Proje No: …)” dipnotu yer almalıdır. Yapılan yayınların bir kopyası TTO Koordinatörlüğü’ne sunulur.  

(2) Bilimsel araştırma projeleri birimi tarafından desteklenen projelerden elde edilen bilimsel sonuçların telif hakkı Üniversiteye aittir. Bilimsel yayın, kitap ve benzeri eserlerin telif hakları Üniversite yönetim kurulu kararı ile kısmen veya tamamen eser sahiplerine devredilebilir.

(3) Gelir getirici, patent, buluş veya ürün ortaya çıkması durumunda ortaya çıkacak gelirin dağılımı Üniversite yönetim kurulu tarafından belirlenen ilkelere uygun olarak gerçekleştirilir. Konuyla ilgili mevzuatta hak sahiplerine ödenmesi öngörülen oranlar hakkında bir düzenleme bulunması halinde ise ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

Yaptırımlar

MADDE 20 (1) Komisyon gerekli gördüğü hallerde proje çalışmasını doğrudan inceleyebilir veya konunun uzmanlarına inceletebilir. Projeler yürütülürken gelişme ve sonuç raporlarının verilmemesi, proje bitiminden sonra bilimsel etiğe aykırılık saptanması, mali kaynakların etik ilkelere aykırı kullanıldığının tespit edilmesi veya projenin iptalini gerektiren diğer durumlarda aşağıdaki yaptırımlar uygulanır:

  1. Yürütülmekte olan proje Komisyon kararı ile iptal edilir.
  2. İptal edilen veya yürürlükten kaldırılan proje kapsamında sözleşmeye bakılmaksızın satın alınan demirbaşlar ve kalan tüketim malzemesi geri alınır. Demirbaşların geri alınamadığı durumlarda bu demirbaşların bedelleri dâhil olmak üzere tüm harcamaların bedelleri proje yürütücüsünden geri alınır.
  3. İptal edilen projenin yürütücüsü üç yıl süre ile yeni bir proje teklifinde bulunamaz.
  4. Proje ekibinde, etik kurallara aykırı durumları tespit edilen kişi üç yıl süre ile herhangi bir proje desteğinden yararlanamaz.
  5. Komisyon, yasal işlem yapılması hususunda Rektörlük makamını bilgilendirir.

(2) Yönerge maddeleri uyarınca Komisyon tarafından yaptırım uygulanan proje yürütücüsü veya araştırmacıların 3 kez yaptırıma maruz kalmaları durumunda, ilgili kişiler BAP Koordinasyon Biriminin sağladığı desteklerden süresiz olarak yararlanamazlar.

MADDE 21 – (1) BAP Komisyonu gerekli gördüğü hallerde proje çalışmasını doğrudan inceleyebilir veya konunun uzmanlarına inceletebilir. Aşağıdaki durumlarda, projeler Komisyon kararı ile iptal edilerek, proje kapsamında satın alınan demirbaşlardan bir problemi veya arızası olmayan ve kullanılabilir durumda olanlar geri alınır. Aksi takdirde bu demirbaşların da bedelleri dâhil olmak üzere, diğer tüm harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte proje yürütücüsünden geri alınır. Ayrıca ilgili proje yürütücüsü üç yıl süre ile BAP Koordinatörlüğü tarafından verilen hiçbir destek türünden faydalandırılmaz.

  1. Projenin başvuruda belirtilen amaca uygun olarak yürütülmemesi,
  2. Proje kapsamında gerçekleştirilen harcama kalemlerinin Komisyon tarafından uygun bulunmaması,
  3. Proje yürütücüsünün, proje yürütücülüğünü Komisyonca onaylanan bir öğretim üyesine devretmeden projeden ayrılması.

Yönergede hüküm bulunmayan haller

MADDE 22 – (1) Bu yönergede hüküm bulunmayan hallerde; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği, Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelik, Üniversite Ana Yönetmeliği, Üniversite’nin tabi olduğu Satın Alma ve İhale Mevzuatı ve ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu, Mütevelli Heyeti ve Rektörlük kararları uygulanır.

Yürürlük

MADDE 23 – (1) Bu yönerge, Üniversite Senatosu kararı ve Mütevelli Heyeti onayından sonra yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 24 – (1) Bu yönerge hükümlerini Üniversite Rektörü yürütür.