Tuzu Azalt, Hayatı Uzat


Dünyada ve ülkemizde her yıl Mart ayında tuz alımının azaltılmasına yönelik etkinlikler yapılıyor. İZÜ Hemşirelik Bölümü de yemekhane masalarındaki tuzlukları kaldırdı ve hazırladıkları farkındalık broşürünü yemek tepsilerinde kullanılmak üzere kağıt Amerikan servisi haline getirdi. Ayrıca kampüsün çeşitli yerlerine bilgilendirici afişler asıldı.

İdeal Tuz Tüketimi Nasıl Olmalı?

Dünya Sağlık Örgütü’ne göre; yüksek tansiyon, böbrek hastalıkları ve kalp hastalıkları başta olmak üzere obezite, diyabet ve özellikle mide kanserinden korunmak, yanısıra kemik erimesini önlemek amacıyla günlük tüketilmesi gereken tuz miktarı 5 gramı (1 çay kaşığı) aşmamalıdır.

100 yıl öncesine kadar tüm dünyada günlük tuz tüketiminin yaklaşık 500 mg kadar olduğu, bu miktarında yemeklere eklenen tuz olarak değil, gıdaların kendi içeriğinde bulunan tuzdan elde edildiği bilinmektedir. Oysa bugün özellikle işlenmiş gıda tüketiminin artması ile dünya nüfusu günde ortalama 10-12 gram tuz tüketmektedir.  Türk Hipertansiyon ve Böbrek Hastalıkları Derneği'nin 2008 yılında gerçekleştirdiği SALTURK-1 çalışmasına göre Türkiye'de yetişkinler günde 18 gram tuz tüketmektedir; 2012 yılında tekrarlanan SALTURK-2 çalışması günlük tüketimin 15 grama düştüğünü gösterse de bu oran hala önerilen miktarın tam üç katıdır.

Masalardan tuzlukların masadan kaldırılması, tuzlukların tek delikli hale getirilmesi, tadına bakmadan yemeklere tuz konulmaması, tencereye ve ekmeklere eklenen tuzun göreceli olarak azaltılması vb küçük çabalarla toplam günlük tüketilen tuz miktarının azaltılması ile insan ömrünün uzadığı birçok çalışmada gösterilmiştir.